Nog maar 8 weekjes tot vertrek....

13 november 2012 - Hoogeveen, Nederland

Hallo allemaal!

Zo, er is ondertussen een hoop gebeurd, en ik weet bijna niet waar ik moet beginnen met jullie op de hoogte brengen van allerlei nieuwtjes..... Ik ga een poging doen!

De afgelopen weken ben ik een stuk of 4 a 5 vrijdagen naar een arts van Meditel (sympathieke man!) geweest om me te laten inenten tegen van alles en nog wat; Rabies (3x!!!), gele koorts, buiktyfus etc. Er lopen op dit moment waarschijnlijk weinig mensen op deze aardkloot rond met zo'n uitgebreid medisch paspoort als ik. Ook heb ik Malariatabletten gehad op proef. Op proef?? Ja, op proef. Uitleg; Ik ga een half jaar naar Malawi, Malariagebied. Ik moet dus iets doen om Malaria te voorkomen; tabletten slikken, vaccineren kan niet. Er zijn 2 soorten malariatabletten waar ik keuze uit heb/had; Lariam of Malarone. De voorkeur van de sympathieke arts ging uit naar Lariam, omdat aan Malarone voor mij nogal wat nadelen kleven; je moet deze tablet dagelijks slikken, wat niet alleen lastig is als je mijn discipline hebt, maar ook nog eens heel duur voor de periode van een half jaar (ongeveer 750 euro!) en het kon wel eens moeilijk worden aan de grens om zo'n berg pillen mee het land in te krijgen. Bovendien bestaat Malarone uit 2 werkzame bestanddelen, die dus beide, in het geval dat ik toch Malaria zou krijgen, niet meer ingezet kunnen worden als medicatie. Lariam biedt vele voordelen ten opzichte van Malarone; Lariam hoef ik maar 1 keer per week te slikken, wat voor iemand met mijn discipline aanzienlijk beter te doen is, wat het ook weer goedkoper maakt, omdat je er veel minder nodig hebt (kosten voor een half jaar ongeveer 250 euro) en dus ook makkelijker in te voeren in het land zonder als verdachte XTC-dealer uit Holland te worden gezien. Bovendien een single-preparaat (1 werkzame stof) wat maakt dat ik, in geval dat ik Malaria mocht krijgen, meer opties heb om medicatie te slikken. Op zich niets dan voordelen zou je zeggen. FOUT! De sympathieke meneer wist mij te vertellen dat mensen die Lariam gebruiken en het verdragen er erg blij mee zijn, maar dat er ook mensen zijn die het middel niet verdragen omdat, (en nu komt het) ze er ontzettend van gaan hallucineren! Ik vroeg mij af of dit te maken had met vervormingen van waarnemingen, kleuren zien of in een roesje zijn, maar de arts wist mij te vertellen dat het ging om dingen zien die er niet zijn, en dat als ik het middel niet zou verdragen, er voor mij absoluut geen twijfel over zou bestaan. Smurfen rennend door de kamer, Asrael en Joop veranderd in leeuwen, pratende planten, Matthijs met een volle bos haar, kortom allemaal dingen die gewoonweg onmogelijk zijn. Daarom 3 weken lang Malariatabletten op proef, en duimen. Uitslag: Geen smurf gezien, Asrael en Joop nog steeds lief en klein, plantjes rustig in de vensterbank en Matthijs nog steeds zo kaal als een glanzende bowlingbal, niets aan de hand! Ik verdraag Lariam en daar ben ik dus erg blij mee, Lariam it is, mijn dank aan de sympathieke arts!

Verder kan ik hier zeer verheugd vertellen dat lieve Matthijs naar me toe komt! Zijn ticket is afgelopen weekend geboekt ( met pijn in de portomonnee). Hij komt van 25 maart tot 12 april langs. In die tijd gaan we een reis maken door Malawi, Zambia en misschien een stukje Mozambique. Hij heeft direct een boekje over deze 3 landen gekocht en is volop aan het inlezen in de prachtige cultuur en natuur. Hij heeft er zin in, en ik geloof dat het nu allemaal wat dragelijker wordt dat ik zo lang weg ga. :) Het wordt vast een geweldige ervaring en ik kijk uit naar onze mooie reis...

In mijn vorige reisverhaal heb ik een krantenartikel gezet. Het krantenartikel komt uit het Dagblad van het Noorden. Ik wil Annika Ufkes (de journaliste die het stuk heeft geschreven n.a.v. een interview bij mij thuis) bedanken, omdat ik heel blij ben met het stuk. Er staat op een leuke wijze in beschreven wat ik van de situatie vind, en hoe ik erover denk. Annika, dank je wel.

Op dit moment heb ik ook nog contact met de Hoogeveense Courant. Vanuit daar is er ook interesse in mijn verhaal. We hebben het gehad over een interview, maar ook over de mogelijkheid om voor de Hoogeveense Courant artikelen te schrijven. Er bestaat dus een mogelijkheid dat ik tijdens het half jaar dat ik in Malawi ben, 1 keer per maand een artikel zal schrijven voor deze krant. Zekerheid heb ik hier nog niet in, maar er volgt op korte termijn een afspraak met 2 heren van de redactie, en ik hoop in dat gesprek meer duidelijkheid te krijgen over dit idee.

Naast publiciteit zoek ik ook nog steeds sponsors! Helaas wil dat nog niet echt vlotten. Ik doe m'n best, zoek publiciteit, verspreid folders/kaartjes, hou mijn site up-to-date en plaats regelmatig wat op facebook, maar met tot nu toe, weinig resultaat. Ik heb ook de dierenklinieken in de omgeving (Hoogeveen 2x, Meppel, Emmen, Zuidwolde, Hollandscheveld) een mail gestuurd met informatie en een aanvraag voor sponsoring, waarop ik van GEEN ENKELE kliniek antwoord heb gehad!! Mijn mening daarover moge duidelijk worden door gebruik van de caps lock toets ;)  Ook zoek ik wat contact met '(invloed)rijke' mensen die om wat voor reden dan ook affiniteit hebben met het land, of er zelf zijn geweest voor projecten/een stichting/vrijwilligers activiteiten, maar ook dit gaat moeizaam. Uiteraard geef ik niet op, de aanhouder wint! Zo ben ik ook aan contact met de krant gekomen, dus ik ga gewoon door en duim ondertussen dat de publiciteit wat oplevert....

Voor ieder die nog ergens een euro in een oude sok heeft, of nog wat kleingeld heeft gevonden in de zak van de winterjas die je weer uit de kast moest halen; je kan me nog sponsoren!  Alle kleine beetjes helpen en zijn welkom op rekeningnummer 8244219 t.n.v. B. Prij te Hoogeveen. Zowel namens mij als de LSPCA, ontzettend bedankt!

Tot slot wil ik nog een aantal mensen bedanken;

-Tiny Prij, de eerste die mij gesponsord heeft. Dankje Tiny, ben er heel blij mee.

- Marion de Jonge & Alex Bennink; SGU-services bedankt voor de sponsoring, top!

Tot zover, deze toch wel aardige poging om jullie weer op de hoogte te brengen van mijn pre-avontuur-belevingen. Hou je vooral niet in, en reageer of vraag als je daar de behoefte toe voelt, ik vind het ook leuk om wat van jullie te lezen! ;) Tot de volgende up-date,

liefs, Bianca

1. Frans en Ria:
    14 november 2012
    Je ziet nu dat het dichterbij komt. Mooi stuk in de krant, Matthijs die zijn reis boekt, jij met de noodzakelijke vaccinaties. Nu de sponsoring nog... Maar we zullen je wel missen hoor. We kunnen niet wachten totdat je weer terugbent en al je verhalen live mogen horen. Gelukkig komt halverwege jouw verblijf Matthijs alvast met zijn verhalen als hij bij jou geweest is. Daar trekken we wel even voor uit :-).
  2. Inez Willeboordse:
    Hallo Bianca,

Ziet er goed uit, je bent lekker aan de weg aan het timmeren. Fijn ook dat de partner nog langskomt. Ik zal je blog blijven volgen!

Gr
    Inez
    WerkinAfrika
  3. Mam en Pap:
    Hoi Bianc

Ik heb je stuk gelezen maar wist alles natuurlijk al wat je geschreven hebt.
    Ik heb het stuk uit de krant uit geknipt en op mijn werk op het prikbord geprikt,dit is vast het laatste stuk niet wat ik zal bewaren. De sponsering van onze kant gaat zeker nog komen maar ik wacht daarmee totdat je bijna vertrekt.Ik heb volgend jaar 13juni een snipperdag en denk er sterk aan om alsnog een vlag te kopen die ik dan uit kan hangen ik gun het je van harte maar ben veel gelukkiger als je weer terug bent. Vind het super dat Mathijs langs komt.
  4. Marian van Gogh:
    14 november 2012
    Kanjer, kijk snel of er al weer wat sponsorgeld bijgeboekt is.
    Ik gun jou, de mensen en dieren daar zoooooveel goeds en verheug me op je verhalen.
    Knufs Marian:-)
  5. Marijke:
    15 november 2012
    dat is voor jullie beiden fijn nieuws...dat matthijs bij je langskomt...breekt voor jullie beiden de tijd!

je reis komt steeds dichterbij.....echt te gek en petje af deze onderneming!
  6. H. van Beek:
    22 november 2012
    Reuze geintereseerd, ik ga het volgen !!
  7. Leo:
    7 december 2012
    Hoi Bianca, wat gun ik jou dit avontuur! We hebben er best vaak over gesproken en je gaat nu echt. Wat jammer voor onze leerlingen dat je gaat, ze zullen je missen. Jouw manier van werken met onze leerlingen vind ik hartverwarmend, zo open, zo spontaan, zo inlevend, zoveel humor en natuurlijk niet onbelangrijk zoveel goede resultaten. Ik ga je missen.
    De school gaat jou missen. Ben nu al benieuwd naar je verhalen.
    Moi, Leo