Blij, blijer, blijst.... :)

4 maart 2013 - Lilongwe, Malawi

Hallo trouwe lezers! En nieuwelingen-mensbaksels,

Het nieuws van de dag; Bianca Prij stopt eind maart haar werkzaamheden voor de LSPCA. Maar geen zorgen, je zult nog geen last van me hebben, ik kom nog niet naar huis.

Zoals jullie weten is de baan die ik hier heb niet die waar ik eigenlijk naar uit heb gekeken. Ik wilde les geven, ik zou education manager zijn, en met dieren werken. In de praktijk komt het vooral neer op 5 tot 6 dgn per week op kantoor zitten. Ik heb alle voors en tegens op een rijtje gezet en ben het gesprek aan gegaan met Richard. Ik heb hem mijn standpunt uitgelegd en mijn plan verteld.

En dat plan gaat als volgt: ik maak mijn tijd bij de LSPCA vol tot Matthijs komt, 3 weken nog dus (jeej!). Op deze manier kan ik mijn werk hier goed afronden en laat ik de LSPCA niet met rommel achter, lijkt me wel zo netjes. Als Matthijs komt vieren we samen vakantie. Jullie hebben geen idee hoe graag ik hem weer wil zien, en hoe erg ik me besef dat ik (ja echt wel) een geweldige vent aan de haak heb geslagen, die ik echt nooit meer kwijt wil! Voor die vakantie staat er een 9 daagse safari op het programma, waarin we naar Zambia gaan en het South Luanga national park bezoeken, we naar Livingstone gaan, waar we een tocht maken op een olifant, een krokodillen farm bezoeken en nog andere optionele activiteiten gaan doen, en we gaan de Victoria Falls bezoeken! Na deze 9 dgn gaan we weer terug naar Lilongwe om nog wat te relaxen en ik zal Matthijs uiteraard meenemen naar de plaatselijke markt, en een leuke kroeg. Als Matthijs weer naar huis gaat, reis ik door naar Zomba.

Zomba is een stad 350km naar het zuiden. Daar is een organisatie actief die be-more heet. Een Nederlands organisatie waarbij ik een maand vrijwilligerswerk ga doen in mei. Waarschijnlijk wordt het iets met jeugd. Of in een activiteitencentrum voor straatkinderen, of een school of voorlichting geven in de community over HIV/AIDS.

Be-more werkt met periodes. Je moet een hele periode beschikbaar zijn om aan een project te mogen werken. De april periode doe ik nog niet, want die begint op 8 april, en dan zijn Matthijs en ik nog op safari in Zambia/Zimbabwe. Bovendien komen pap en mam aan het eind van april, en dan kan ik mooi een dag of 8 met hen doorbrengen, en als ik aan het werk ga in mei, zijn zij er nog een dag of 5 en gaan dan weer naar huis. In die 5 dagen kunnen ze in elk geval een dagje met mij meekijken.

De 2 weken die tussen Matthijs vertrek en pap en mams komst zitten, ga ik zelf wat reizen. Waarschijnlijn (als het qua visum kan) gaat Torr 2 weken met me mee. We willen de berg van Zomba graag zien, en een paar dagen aan Lake Malawi doorbrengen. Als Torr niet mee kan, kijk ik even wat veilig genoeg is om alleen te doen, en dan ga ik zelf ff rondkijken.

Na de maand mei heb ik nog 12 dagen voor mezelf (ik ga immers 12 juni terug naar NL) want ik kan immers niet een halve periode voor be-more werken. Dus dat zullen zeer waarschijnlijk nog 2 vakantie weken zijn voor ik naar huis ga.

Lang verhaal int kort;

1/6-11/6: vrije dagen

12/6; terug naar NL

13/6:aankomst in NL

Klinkt goed dacht ik?!

Ik ben sinds 2 weken van Lariam over gestapt op Deltaprim, en goed nieuws, ik voel me een stuk beter. Ik ben weer mijn eigen zelf, vrolijk en positief. Ik merk het verschil. Voor de liefhebber heb ik een bultje Lariam in de aanbieding, te ruil tegen een scheet en een hand knikkers.

En nog meer goed nieuws! Evelien, de eigenaresse van Madidi Lodge, heeft ook een evenementen bureau; “Fame”. Op 14,15 en 16 maart zijn er de volgende evenementen gaande; op 14 maart een modeshow, voor 120 mensen, invitation only. De 2e avond een concert van P-square (2 malawianen die ongelooflijk populair schijnen te zijn, ik heb geen idee wie het zijn maar het zal) en de derde avond de African movie awards nominations. Voor deze 3 avonden was Evelien op zoek naar ‘Ushers’. Een Usher is een gastvrouw/heer, die je welkom heet op de avond en je je plek wijst. (en vervolgens zelf de rest van de avond een feestje viert) Evelien heeft Torr, mij en Hilda (ook collega hier) gevraagd om alle drie de avonden voor haar te werken. Alle avonden zijn belangrijk want de president komt, de vice president, first ladies enz enz. We worden geplaatst op de VIP en VVIP gedeeltes en, BONUS: voor elke avond wordt een verschillende outfit ontworpen en op maat gemaakt, die we mogen houden. Een mix van modern design en traditionele afrikaanse stoffen met felle prints en patronen. Alles is red carpet en poepie chiq! We moeten dus ff op hoge hakken leren lopen. Behalve de outfits die we mogen houden, krijgen we 15.000 Kwacha per avond betaald (wat voor mijn collega’s hier dus 3x een maandloon is!)  Voor die avonden laten we ons haar doen, traditioneel invlechten/combi met modern glamour, en make up etc etc. Eten en drinken wordt verzorgd en afterparty’s  worden geregeld. Ik zal zorgen dat er voldoende beeldmateriaal komt, filmverzoeken van Djimmie en Janine wordt aan gewerkt!

Meer goed nieuws; de antibiotica heeft zn werk gedaan, ben niet meer misselijk, geen diarree meer, en mijn lijf neemt weer voedsel op. The joy of life :)

Ik heb vandaag een mail gehad van de Hoogeveensche Courant; ze hadden mijn 2e stuk nooit hadden ontvangen! Ik heb het wel verstuurd maar met het Malawiaanse internet weet je het blijkbaar nooit! Vandaag dus nogmaals opgestuurd, en nu hopen dat het wel is aangekomen….

Dat was al het goede nieuws voor nu, ik kan jullie niet uitleggen hoe blij, opgelucht en positief ik nu ben, dat dingen eindelijk gaan zoals ik wil. Ik zei het al in reisverhaal 3 ofzo, maar nu durf ik pas echt hardop te zeggen, dat ik volgens mij geslaagd ben voor deze test…

Tot snel!

Een vrolijke groet,

Bianc

1. Ilse:
    4 maart 2013
    Wat super om nu zo'n positief verhaal te lezen!! Zo doorgaan de komende periode!
  2. Wilma van den Bergh-Fieten:
    4 maart 2013
    Goed verhaal Bianca, fijn dat je het op deze manier op kan lossen.
    Jammer dat het niet geworden is waar je op gehoopt had maar de oplossing is er. Heb je ook maar weer even geregeld.
    Super meid, we zijn trots op jou.
  3. Janine:
    4 maart 2013
    Super Bianc! Toch het gesprek maar aangegaan dus, en met goed resultaat! Fijn om te horen!!
    Succes nog deze 3 weekjes en heeel erg veel plezier met Matthijs en later je ouders!
    Spreek je snel!

Xxx
  4. Matthijs:
    Hai lieverd!!
    Wat een top verhaal, en dit leest stukken beter als al die andere mindere berichten. Ga zo door. Heb zo een zin om naar je toe te gaan. Over drie weken ben ik op schiphol JEEJ!!
    En ben ontzettend trots op je
    hou van je
    -xxx-
  5. Mam en Pap:
    4 maart 2013
    Wat een leuk verhaal bianc.
    Eindelijk de humor en de energie terug.
    Was eerst niet blij met nog een reis van 350 km extra maar als ik hoor wat je daar gaat doen denk ik dat je daar echt op de plaats bent en met een goed gevoel op 12 juni terug na de nederlends terug kan.Ga zeker kijken wat je daar aan het doen bent dat lijkt me super leuk.
    Veel plezier nog de laatste weken bij de dieren en goed uutkieken met je gereis.
    Gr en veel liefs van je trotse ouders.
  6. Ria:
    Ha die bikkel
    Goed bezig two thumbs up.
    Knuffelllllll
  7. Marian van Gogh:
    4 maart 2013
    Kanjer! Wat heerlijk dat het nu eindelijk genieten gaat worden. Respect voor je inzet voor LSPCA en de manier waarop je het netjes afsluit. En toch ook nog GALA voor jou dus! Mooi hoor. En het alleraller fijnste is dat Matthijs al zeeeer binnenkort komt....tijd vliegt.
    Dikke knuf uit lenteachtig Assen, waar veel energie en heerlijke kriebels op het hoofdmenu staan:-) xxx Doeiiiiiiiiii
  8. Inge:
    4 maart 2013
    Wat fijn om dit te lezen! Heel erg veel plezier nog de komende tijd, dat heb je wel verdiend! Groetjes, Inge, Gijs en Ilan :-)
  9. Oompie Bert:
    He nichie,
    Goed om te lezen dat alles eindelijk op z'n plek schijnt te vallen.
    Ben blij en een stuk geruster dan ik was.
    Keep it up!
  10. Frans en Ria:
    5 maart 2013
    Dat lucht op! Eigenlijk afscheid nemen en (een beetje) opnieuw beginnen. En... je hebt nu echt voor jezelf gekozen! Heel lief en ontroerend wat je over Matthijs schrijft. Voor mij als Pap (Mams natuurlijk ook) heel mooi om te lezen. Wij kijken nu al uit naar de verhalen straks wat je samen met Matthijs gaat beleven. Nog een paar weekjes... Lieve groetjes.
  11. Marijke:
    6 maart 2013
    jihaaaaa eindelijk volledig positief verhaal!
    en je nieuwe functie klinkt super leuk...
    het aftellen is begonnen..kan je eindelijk je vriendje weer in je armen sluiten!!

zal opbiechten dat ik nooit last van heimwee had gehad..maar toen ik in australie zat kreeg ik op een gegeven moment ook een gemis naar mijn vriendje...we weten allebei natuurlijk dat we dol zijn op ons eigen vriendje...maar dat gevoel maakt het dan extra duidelijk!

en wow die avonden lijkt me super mooi..ben benieuwd naar je foto's..wat zullen jullie in de watten gelegd worden en er super mooi uitzien!!

zal kijken of je stuk in de hoogeveensche courant komen te staan.

xxxx
  12. Jos:
    7 maart 2013
    Mooi dat het zo goed gaat lopen bianca, en dat je lekker in je vel zit.
    Als Mathijs er straks is, krijg je nog meer energie(let maar op)
    He werk ze, en natuurlijk goede vakantie(s) gewenst.
  13. Erik:
    10 maart 2013
    Hai Bianca,
    Goed dat je deze stappen neemt, hoe positief het allemaal klinkt er gaat natuurlijk een heleboel energie in zitten om je plannen en ideeën bij te stellen.
    Ik wens je veel goeds deze week, je hebt de bijzondere taak om afscheid te nemen van je Oma zonder dat je er live bij kan zijn. Vreemd, maar ook dat gaat lukken.
    Ik probeer donderdag aan jullie te denken. Helemaal gek is het dat ik je donderdag weer nodig heb, er staat een nieuwe studiedag op stapel, ben ik nu aan het voorbereiden.
    Dus misschien denk je ook nog even aan de Wolfsbos en stuur nog wat positieve energie. Dan voel ik meteen dat je weer naast me staat net als op de vorige teamdag. Ik zal in elk geval veel van ons werk van toen weer gebruiken.

Succes veel goeds en tot de volgende keer.

liefs Erik