Dankwoordje voor vrienden en familie en andere steunpilaren

9 maart 2013 - Lilongwe, Malawi

Hallo lieve vrienden en familie,

Ik wil iedereen bedanken voor de lieve en steunende reacties op het bericht dat mijn oma is overleden.

In mijn achterhoofd had ik er uiteraard rekening mee gehouden dat dit kon gebeuren, maar als het echt zover is, moet je ineens over bepaalde dingen nadenken en keuzes maken.

Normaal gesproken is dit een tijd die je met familie door brengt. Je haalt herinneringen op en sluit samen iets af. Dat kan nu niet. Ik heb me deze week in Malawi voor het eerst echt alleen gevoeld. En dat is raar.

Ik heb besloten niet terug naar Nederland te komen voor het afscheid van mijn oma. Ik ben de laatste tijd zelf lang ziek geweest, en heb een moeizame start gehad hier.  Dat heeft zowel fysiek als mentaal veel van me gevraagd. Als ik nu binnen een week heen en weer zou reizen, (want uiteraard zou ik na het afscheid weer terug gaan naar Malawi) zou me dat weer een enorme bak energie kosten. Direct daarna is Matthijs hier en hebben we vakantie, direct daarna reis ik naar Zomba. Ik denk dat dit teveel voor mij zou zijn.  Daarom heb ik dus besloten om niet naar NL te gaan voor dit afscheid. Ik hoop dat mijn beslissing hierin gerespecteerd wordt.

Ik heb gister een kaarsje gebrand voor mijn oma. De komende dagen (en uiteraard daarna ook nog wel) zal ze in mijn gedachten zijn. Ik neem vanaf hier, op mijn eigen manier afscheid van mijn oma. Mijn gedachten zijn natuurlijk ook bij mijn familie in NL. Uiteraard bij mijn vader en zijn broers en zussen die hun moeder hebben verloren, maar verder vooral bij mijn broers, neven en nichten, omdat ik denk dat wij gelijksoortige herinneringen hebben aan mijn oma, en min of meer dezelfde dingen hebben beleefd en meegemaakt met haar.

Ik weet dat het afscheid komende donderdag zal zijn. Helaas kan ik via Skype niet meekijken omdat mijn internet te langzaam is. Maar het wordt opgenomen op DVD zodat ik na thuis komt het nog kan bekijken. Dat vind ik op een bepaalde manier een geruststellende gedachte.

Zoals ik al eerder zei heb ik mooie herinneringen aan mijn oma. En ik heb veel van haar geleerd. Van haar heb ik bijvoorbeeld geleerd, dat je frietjes in verse zonnebloemolie moet bakken, in plaats van in frituurvet, omdat dat  lekkerder, minder (slecht) vet en veel knapperiger is. En als dat geen wijze levensles is voor iemand die zo van koken houdt als ik, dan weet ik het niet meer!

Thanks granny!

Liefs, Bianca

1. Wilma van den Bergh-Fieten:
    9 maart 2013
    ik denk ook een wijze beslissing.
    Knuffel
  2. Tygo Duinkerken:
    Best bianca,
    Ik wens je veel sterkte toe
    Gr Tygo H2B
  3. Frans en Ria:
    Hoi Bianca,
    Volgens mij een weloverwogen beslissing.
    A.s. donderdag ben jij in gedachten vast en zeker bij je oma en je familie. Steek dan nog maar een kaarsje voor haar op.
    Groet, knuffel en liefs
  4. Willem en joke:
    9 maart 2013
    gecondoleert bianca en ja wij denken ook dat dit een verstandige beslissing is veel sterkte de komende tijd en straks nog een goeie vakantie samen met mathijs groet joke en willem
  5. Melanie:
    9 maart 2013
    Heel veel sterkte Bianc.. En idd een verstandige beslissing.. Wel fijn dat het opgenomen wordt. Dikke knuffel, Mel, Patrick en Dinand
  6. Ria:
    Jammer dat Skype niet kan
    Matthijs en anders een andere nichtje neefje of broer brandt een kaars namens Jou en legt een bloem en in gedachten ben je er bij
    Dikke dikke knuffel
  7. Oompie Bert:
    9 maart 2013
    Sometimes life is a bitch!
  8. Julia:
    Sterkte Bianca,
    Juul en haar mannen
  9. Bo B.:
    Sterkte! X
  10. Marian van Gogh:
    10 maart 2013
    Je redt het kanjer! Sterkte en alles sal reg kom.
    Knufs Marian

Xx
  12. Alberta:
    16 maart 2013
    Veel sterkte Bianca .
    Ik was in Malawi maar ben net de andere kant op gegaan ,geen tijd gehad om jou daar te bezoeken .
    Ik was nl met een groep op door reis dus geen eigen baas .
    ik heb het nog wel gevraagd maar ik was de enigste Hollander in de Truck .Reis gemaakt van Nairobi tot Johannesburg .
    Heel leuk was het ,ik hoop dat het weer een beetje beter met jou is .Voor nu Groetjes uit Hoogeveen .