Dagblad van het Noorden artikel

12 november 2012 - Hoogeveen, Nederland

Hallo allemaal!

Afgelopen zaterdag 10 november stond er een artikel over mij in het DvhN. Voor de mensen die het nog niet hebben kunnen lezen, ik heb hier een aangepaste versie geplaatst, want ik had alleen een pdf-je dus moest het even omzetten. Veel leesplezier!

Groetjes Bianca

PS. Voor iedereen die na het lezen van dit artikel denkt. ik wil wel sponsoren, dat kan!  Je kan geld over maken op rek. nr 8244219, t.n.v. B. Prij te Hoogeveen. Namens mijzelf en de LSPCA, ontzettend bedankt!

foto krantenartikel DvhN

’Magisch Afrika geeft een thuisgevoel’

INTERVIEW

BIANCA PRIJ

Hoogeveense gaat zes maanden naar Malawi.

Hoogeveen. Door Annika Ufkes

Bijzonder. Een jonge vrouw die haar baan opzegt om vrijwilligerswerk te gaan doen in een ontwikkelingsland. De 25-jarige Bianca Prij uit Hoogeveen doet het gewoon. Ze verruilt haar werk als docente op een vmbo-school in Hoogeveen voor een avontuur in Afrika.

De Hoogeveense gaat vanaf januari, in haar eentje, voor zes maanden naar Malawi. Een flinke uitdaging. Ze is al eerder een tijdje naar Zuid-Afrika geweest om ontwikkelingswerk te doen maar dat wasmet een groep. Nu gaat ze alleen en dat vindt ze best wel spannend. Waarom kiest Bianca er dan toch voor om in haar eentje te vertrekken? Ze tovert een grote lach op haar gezicht. "Toen ik 2 jaar oud was is mijn tante voor Artsen Zonder Grenzen vier jaar naar Malawi geweest. Toen ze terugkwam vertelde ze de meest bijzondere verhalen en bracht de mooiste souvenirs mee. Vanaf dat moment zag ik Afrika als een magisch continent."

Ze wil daar helpen. In Malawi gaat Bianca het Marketing & Education management verzorgen. Dit houdt ondermeer in dat ze contact opneemt met de overheid en bedrijven om financiële ondersteuning te vragen voor een onderwijsprogramma. Daarnaast gaat de Hoogeveense aan de slag als dierenartsassistente. Van hand-en-spandiensten naast de operatietafel tot het weghalen en onderbrengen van puppy’s en kittens, waar veel illegale handel in is. Behalve haar grote affiniteit met dieren heeft ze ook hier geen ervaring in. "Een hele uitdaging, maar ik heb er veel zin in." Dit werk doet ze voor de dierenorganisatie Lilongwe Society for the Protection and Care of Animals (LSPCA).

Ze begrijpt eigenlijk niet zo goed dat mensen het bijzonder vinden dat ze haar baan opgeeft om vrijwilligerswerk te doen. "Ik wil later niet denken: ’Oh, had ik het maar gedaan’ en dus spijt hebben dat ik het niet heb gedaan. Het is al zo lang een droom van mij. Toen ik in Zuid-Afrika aankwam had ik echt een thuisgevoel, meer dan dat ik dat hier heb." Ze is niet bang om lang werkloos te blijven als ze terugkomt in Nederland, er is volgens Bianca altijd werk. Misschien kan ze zelfs weer bij haar oude werkgever aan het werk. "Ze zijn daar erg tevreden over me. Als ze dat nu zijn, zijn ze dat over een half jaar ook nog wel. En anders zoek ik een andere baan."

Om deze reis te bekostigen is Bianca druk aan het sparen. Ze heeft in totaal 6000 euro nodig voor de reis en haar levensonderhoud. Daarom zoekt de Hoogeveense ook sponsors die haar willen helpen. "De ene helft van het bedrag gebruik ik voor eten en drinken de andere helft gaat naar de LSPCA.” Via haar website kan men sponsoren.

Halverwege het interview komt Matthijs, de vriend van Bianca, binnenlopen. Hij is aan het idee gewend dat ze weggaat maar heeft er moeite mee. "Ik wil haar niet beperken in haar plannen en dromen. Wat ik van haar plannen vind? Ik heb er denk ik niet zoveel van te vinden."

Bianca is niet bang dat het haar in Malawi niet zal bevallen. "Ik houd van Afrika en van de mensen. Ik ga gauw mee in het Afrikaanse ritme. Mijn moeder zegt weleens: je bent net een Afrikaanse met je relaxte tempo."

Ik wil later geen spijt krijgen omdat ik het niet heb gedaan’

Meer informatie:

Reisverhalen van Bianca: www.bianca-in-malawi.reislogger.nl

Meer informatie over de dierenorganisatie:

1. Marijke:
    12 november 2012
    mooi stuk bianca!!
  2. Wilma van den Bergh-Fieten:
    13 november 2012
    Leuk stukje Bianca, hoop dat je veel reactie krijgt op je bankrekening. :D