Hallo!

29 augustus 2012 - Hoogeveen, Nederland

Hallo allemaal,

Dit is dus mijn nieuwe website waar ik de komende tijd het eea op zal zetten wat betreft mijn Malawi trip. Ik begin er vast mee zodat je ook op de hoogte bent van mijn voorbereidingen en spanningen en sensaties vooraf. :)

Ik zal bij het begin beginnen; Ik ga bijna een half jaar in Malawi werken, in Lilongwe om precies te zijn, de hoofdstad. Ik ga werken voor de LSPCA; the Lilongwe Society for the Protection and Care of Animals. Het is een vrijwillige baan, die uit meerdere taken bestaat; marketing&education manager en dierenartsassistent. Als marketing manager zal ik ervoor gaan zorgen dat de LSPCA (de enige dierenbeschermingsorganisatie in Malawi!) in Malawi bekender zal worden, onder de hoge bomen (lees: overheid) en onder de burgers. Het grootste gedeelte van deze taak zal bestaan uit het promoten van de stichting middels webpagina en facebookpagina, en open dagen organiseren en posters/flyers ophangen/verspreiden. Als education manager zal ik samen met een aantal vrijwilligers die daar ook voor de stichting werken, verschillende onderwijsprogramma's opzetten, en de vrijwilligers aansturen in de uitwerking en uitvoering hiervan op vooral de scholen in de omgeving van Lilongwe. Verder ben ik dierenartsassistent, wat in houdt dat ik de agenda van de dierenarts bij houdt, andere planningen maak en hand- en spandiensten verleen zoals op farm-days (dagen waarbij we naar kleine dorpjes in de omgeving gaan om vee te enten zoals kippen, koeien, geiten etc) waar ik dan de ene kudde vee van de andere gescheiden zal moeten houden, daar de boeren niet met meer of minder vee naar huis gaan dan dat ze kwamen... Verder zet de LSPCA zich ook in voor het welzijn van veel (zwerf)honden en katten. Illegale handelaren worden soms midden in de nacht aangehouden door de politie en ik zal dan samen met de dierenarts naar de 'crime scene' gaan om de pups en kittens op te halen. Die kunnen dan bij ons onderzocht worden, de zorg krijgen die ze nodig hebben, en vervolgens zal ik ze dus op de site zetten zodat ze geadopteerd kunnen worden. Tja, al met al heel wat, maar ja de werkweek telt dan ook 6 dagen...

Dan nog wat andere feitjes op een rij; Ik vlieg op donderdag 3 januari om 20.40 vanuit Amsterdam naar Lilongwe, met een tussenstop in Nairobi, Kenia. Daar wordt ik opgehaald door Richard, de dierenarts van de LSPCA. Ik verblijf in de 6 mnd dat ik in Lilongwe zit in de kliniek. Er is een slaapkamer voor 3 personen, een keuken en gezamelijke woonkamer. De beschikbare woonruimte zal ik delen met andere vrijwilligers van de stichting. Het verschil tussen hen en mij is dat zij betalen om vrijwilligerswerk te doen, waar bij hen onderdak en voedsel bij de prijs in zit. Deze vrijwiliigers kunnen min of meer doen wat ze leuk vinden en wat ze kunnen. Ik betaal niet, krijg mijn onderdak gratis, maar moet mijn eigen eten/drinken regelen, daar staat tegenover dat er van mij wel degelijk iets verwacht wordt. Het is een vrijwillige baan, met 'functie eisen' om het zo maar even te omschrijven. Op 12 juni vlieg ik terug, en ik kom op 13 juni om 5.40 op schiphol aan. Voor iedereen die zich dus geroepen voelt om mij vrolijk en blij met alle bijbehorende toeters en bellen op te halen van schiphol. wees welkom! :) (je kan in elk geval niet meer zeggen dat je het tijdstip en de datum niet wist :P)

Als alles volgens planning verloopt, zal ik na 3 maanden minimaal 24 uur het land moeten verlaten (een visum krijgen voor 6 mnd is niet mogelijk) om er vervolgens weer 3 maanden te kunnen verblijven. Dat uitstapje naar de buurlanden Zambia en Mozambique zal ik waarschijnlijk niet in mijn eentje maken, maar Matthijs (en misschien een vriend van Matthijs; Chris) komt langs om samen op avontuur te gaan en er een korte vakantie van te maken.

Vanaf deze plek wil ik overigens jullie allemaal uitnodigenen om langs te komen :) Lijkt me leuk om een gezicht van thuis te zien, en wie weet ben je een prachtige ervaring rijker.... Kijk maar wat je met de uitnodiging doet (je hoeft niet af te zeggen als je niet komt hoor) Als je komt, neem dan je zwemkleding mee, je wordt niet thuisgebracht....

Dan tot slot nog een oproep;

Op dit moment ben ik vooral bezig met het zoeken van sponsoren. Zowel voor mezelf als voor de LSPCA. Omdat het een vrijwillige baan is, kost het nogal wat om dit voor 6 maanden te bekostigen, en daarbij kan ik nog wel wat hulp gebruiken. Ook de LSPCA kan nog heel wat hulp gebruiken, en daarom ben ik op dit moment op zoek naar de volgende dingen; - een digitale fotocamera - een videocamera - een projector. Dit zijn allemaal spullen die we daar zullen gebruiken om nieuwe dingen op de site te zetten, en we gebruiken de spullen bij het onderwijs dat wordt gegeven op scholen. Spullen die niet nieuw maar 2e hands zijn, en nog werken voldoen prima. Dus heb je nog wat liggen dat niet meer gebruikt wordt, of ken je iemand (of een bedrijf, ik zou als tegenprestatie als reclame een link van hun website op mijn website kunnen zetten) dat wel wat kan missen? Zowel deze spullen als een financiele bijdrage worden erg op prijs gesteld. Voor spullen kan je contact met me opnemen, ik kom ze halen en neem ze persoonlijk mee naar Malawi. Een financiele bijdrage kan je doen op gironr; 8244219 tnv B. Prij te Hoogeveen.

Tot zover de eerste blog, om jullie een beetje op de hoogte te stellen van de gang van zaken tot nu toe. Als je vragen/reacties/suggesties/ideeen hebt, zet ze hier gerust op de website, ze zijn zeer welkom. Als ik meer nieuws heb, laat ik het jullie weten.

Tot later, TABEVERS!

Liefs, Bianca

1. Marijke:
    31 augustus 2012
    wow dit is niet niks...wat een baan en wat een plannen!!
    super leuk, knap en ook moedig!!