Relaxxxxxxxxxxxxxxxx Afrika

5 januari 2013 - Lilongwe, Malawi

Hoi allemaal,

Hier een bericht van mij, vanuit Lilongwe!

Ik heb een goede reis gehad. De eerste vlucht van Amsterdam naar Nairobi veel geslapen, in korte stukjes van telkens een kwartiertje, want we hadden veel turbulentie. Vliegveld Nairobi was weer een heel nieuwe ervaring; het is gewoon een soort winkelstraat met allemaal kleine shopjes, een soort overdekte markt achtig iets, met af en toe tussen de winkeltjes een gangetje met een nummer erboven; dat zijn de gates! pfff hahaha heb ik wel ff om gelachen. Vervolgens vertrekken er vanaf 1 gate 3 vliegtuigen, dus zit je in een grote ruimte met passagiers met 3 verschillende bestemmingen, en komt er af en toe iemand van het vliegveld ff roepen; passengers for destination Juba? en even later; passengers for destination Lilongwe? En dan loop je achter diegene aan, en hoop je in het goede vliegtuig terecht te komen. Nou; gelukt! De vlucht van Nairobi naar Lilongwe was een korte; 2 uurtjes maar. Grotendeels te hoog om iets te zien en bewolkt, maar het laatste half uur; PRACHTIG!! Alles wat je van Afrika denkt; grote rode zandvlaktes, riviertjes, Lake Malawi, heuvels, groene bossen en hutjes met rieten daken. Toen we gingen landen was ik wel ff verbaasd; geen vliegveld in zicht, alleen maar poep en kleihutjes! En gras, heul veul gras! Dus ik dacht we landen gewoon opt gras, maar zo primitief was het ook weer niet, want midden tussen de hutjes was wel degelijk een strook asfalt! Prima dus. Voor pap/mam en Matthijs die hier komen; hou je ogen open boven Malawi want dan zal je zien wat ik bedoel! Echt super mooi!

Op het vliegveld werd ik opgehaald door Vanessa van de LSPCA. Een jonge meid die daar werkt. Een Malawiaanse van 29 jaar die per maand omgerekend moet rondkomen van een loon van 73 euro. Respect daarvoor. Want niet alles is hier zo goedkoop. Sommige dingen wel, maar een blikje cola kost in de supermarkt omgerekend een euro! Goed kijken dus wat ik koop en wat ik ervoor betaal!

Vanessa heeft me meegenomen naar het LSPCA kantoor, waar ik kennis heb gemaakt met andere medewerkers en met wat beestjes! Op dit moment zitten er alleen honden en katten. Maar vanmiddag wordt er nog een baviaantje binnen gebracht die gehecht moet worden.

Op het kantoor heb ik te horen gekregen dat ik niet perse in de kliniek hoefde te verblijven. Er was ook nog een huisje een stukje verderop. Bij Anne een vrouw van 55 die alleen woont en die wel wat gezelschap kon gebruiken. Dus wij erheen, huisje gezien, en gevallen voor de charme van het kleine onderkomen! Check de foto's! Ik heb een kamer met een bed, bankje, stoelen, eigen badkamertje, koelkast (die eerst nog ff gemaakt moet worden, zal wel een week of wat duren denk ik) en een 2 pits kookplaatje. Echt super! En; Geen kakkerlakken jeej! In de kamer in de kliniek zou ik alleen een stapelbed en een spiegel en een tafeltje hebben. De badkamer en slaapkamer delen met 2 anderen en een kakkerlak, dus dit huisje voor mezelf op een goed beveiligd terrein leek me een betere keuze. Ik had m'n spullen naar het huisje gebracht maar Anne nog niet ontmoet, die kwam 's middags naar kantoor. Een geweldig mens! Zo gastvrij en vriendelijk! Ze is een beetje een oude hippie die heel blij is dat ik er ben. Ze heeft me op het hart gedrukt dat ik ten alle tijde overal gebruik van mag maken. Haar huis is mijn huis en ze is heel blij dat ik er ben. Het terrein is afgesloten met een groot hek, stroomdraden en 's nachts is er van 18.00 tot 6.00 een beveiliger. Op maandag, woensdag en vrijdag is Mac Donald er. Een wat oudere Malawiaanse man die housekeeper is wat i houdt dat hij schoon maakt, de was doet (op de hand, wasmachine en/of droger hebben we niet) de tuin verzorgt enz... Anne vertelde me net dat hij op dinsdag en donderdag voor mij werkt?! Dus mijn was en schoonmaakwerkzaamheden doet...... eh.... ok........ ff wennnen nog....

Ondertussen de eerste nacht achter de rug en ow jee wat heb ik geslapen zeg! Warm! lange broek, lange mouwen, klamboe alles tegen de mugjes, terwijl het volgens mijn wel mee valt want Anne heeft niet eens een klamboe! Maar ik was zooooooo moe, dat ik snel sliep. Tis hier om 6 uur ook pikdonker, dus je biologsche klok zegt om een uurtje of 10 ook wel dat het wel mooi geweest is. TV is er niet, dus daar hoef ik ook geen uren voor te hangen voor het slapen gaan. Lekker op tijd slapen en op tijd weer opstaan. De zon komt hier om 5 uur op, en net zo snel als hij ondergaat is hij er ook weer. Van aarde donker tot klaarlichte dag (en andersom ook) binnen 15 minuten. Vanaf het moment dat het donker was gister, heeft het hier 'gekrekelt'. Heerlijk. En vanaf het moment dat het licht was vanmorgen heeft het hier 'gevogelt' en dan bedoel ik niet het ordinaire 'roekoe roekoe' zoals bij ons, maar geluiden waarvan je je afvraagt of het inderdaad wel een vogel is of dat er een waterbuffel zonder verdoving gecatreerd wordt. Heel bijzonder, maar erg leuk om naar te luisteren!

Ik zou vanmorgen om 7.30 door Richard (de dierenarts) worden opgehaald om naar de kliniek te gaan. Dus ik zat om 7.45 klaar (dacht wel dat ie te laat zou komen) maar toen hij er om 8.30 nog niet was, ben ik weer  lekker in mijn bedje gekropen, ik was nog zo moe! Tegen 9.15 werd ik wakker. Ik zag Anne en ze vertelde dat Richard er tegen 8.45 wel was geweest, maar dat ze had gezegd dat ik lag te slapen en dat ze me echt mooi niet ging wakker maken! Haha, zo lief van d'r, ze vond het toch al belachelijk dat ik vandaag, een dag na aankomst, direct zo vroeg zou moeten beginnen, dus dit was direct haar kans om daar een stokje voor te steken. Richard is volgens Anne de meest relaxte persoon op deze aardkloot en vond het uiteraard allemaal prima. Ik kon misschien vanmiddag nog wel ff naar kantoor komen had ie gezegd :) Dus dat doe ik straks. Het is hier nu iets na 10 uur en ik zit lekker aan de keukentafel dit verslag te typen, toch lekker als je je beseft dat je eigenlijk al 2 en half uur op je werk had moeten zijn, en dat het allemaal niet zo veel uitmaakt :) I LOVE AFRICA :)

Vanmiddag ga ik dus nog wel ff naar kantoor. Nog even wat nieuwe mensen ontmoeten. En even met een hondje lopen. Er zit een puppy die nog nooit aan de lijn heeft gelopen en zo goed als nooit buiten is geweest omdat hij al die tijd in quarantaine heeft gezeten. En daarna zal, met dit Afrikaanse tempo, de werkdag wel zo'n beetje voorbij zijn denk ik :) Dan ga ik nog ff met Anne de stad in, ik heb een auto van haar, een mooie V Golf automaat waar ik altijd in mag rijden. (ik zei toch dat ze lief is?!) Wel ff wennen, want ik moet natuurlijk links rijden!

Ik hoop dat ik vanavond kan douchen, want op dit moment is er geen elekrtriciteit en geen stromend water (behalve de regen, die al deze ongemakken veroorzaakt).

Voor nu, was dit het ff, nu hebben jullie in elk geval even een indruk van mijn eerste dagen en leven hier. Er volgt natuurlijk meer als ik meer avontuur heb meegemaakt! :)

Dag lieve mzungu's! (witten) :)

xx Bianc

1. Janine:
    5 januari 2013
    Waaauw!!!! Klinkt geweldig allemaal!! Weer heel anders dan waar je was. Enjoy het prachtige South Africa!! Xxx
  2. Angelique:
    5 januari 2013
    Hi Bi....tof om te lezen!cool huisje&nice people dus!enjoy&op jezelf pasn!grtz An
  3. Roelien:
    5 januari 2013
    Ha Bianc. Dat klinkt beter,een huis met nightwatch en houseboy.Links rijden valt in begin niet mee en later op de automatiche piloot soms ook nog niet, dus kiek uut. (Geldt trouwens ook voor alt andere,eerst een poos kijken dan pas oordelen. ) . Wilde dat ik daar ook was.Liefs,Roelien.
  4. Petra:
    Klinkt super lieve Bianc! Lekker van genieten!!!!!! Xx
  5. Stefan Heleen en Mats:
    He Bianca,

Goed te horen dat je een prima stekkie hebt daar en nog iemand die je was doet ook handig! Have fun!

Kus Stefan, Heleen en Mats
  6. Frans en Ria:
    5 januari 2013
    De start kon niet beter. En een goed begin is het halve werk.
    Alhoewel over werk gesproken :-). Geniet er maar van.
    Hopen dat de indruk die je de komende dagen gaat opdoen over wat je daar van plan bent even positief is.
    Maar uiteraard ligt dat oook aan jezelf. En jou kennende gaat dat ook goedkomen. Groetjes Frans en Ria
  7. Charelle knuffelbeer.:
    5 januari 2013
    Heeeeeeeeeeeeey. Het klinkt allemaal supergoed, en het ziet er ook best goed uit. Maar kom maar gewoon weer lekker naar Hoogeveen ! Hahahaha, Naja doei doei, *geeft knuffel* -xxxx- Charelle.
  8. Yvonne:
    Hey meis,

klinkt alsof je het echt super getroffen hebt!! Ben benieuwd naar de rest van je verhalen =)

Voorzichtig aan!

Kus
  9. Mam en Pap:
    Hoi Mien May

Super dat je het nu al zo na je zin hebt maar dat kon ik gisteren al zien toen we aan het skypen waren.
    Ik ben zeer benieuwd om te zien hoe je daar leeft en werkt we hebben de reis daar na toe dan ook al geboekt.
    We vertrekken hier op 26 april en we landen op 27 april ook op het "grasveld" in Malawi.
    Nooit gedacht dat IK dat zou doen maar om te zien wat het toch is met dat Afrika van jou moet ik wel.
    Je hebt me met de webcam laten zien hoe je huis ervan binnen uit ziet en jou kennende kun je je daar prima vermaken en zeker met buurvrouw Ann.
    Ik hoop dat je daar een geweldige tijd hebt.

Dikke kus Mam
  10. Melanie:
    Hè Bianc!

Geweldig dat je het daar zo naar je zin hebt! Nu al!
    Geniet lekker van je avontuur!

Liefs, Mel
  11. Marion:
    Hoi Bianca. Wat ziet het er mooi uit! ! Geniet ervan meis! XXX
  12. Wilma van den Bergh-Fieten:
    5 januari 2013
    Fijn dat je bij Ann kan blijven. Eigen stekkie. En ik moet zeggen dat ik trots ben op je mamma!!!.
  13. Hetty:
    5 januari 2013
    Hartstikke fijn dat je nu al zo tevreden bent. Je hebt het goed getroffen met een vrouwtje als Anne.
    Geniet lekker van alles en vooral van het tempo,.. Heerlijk toch!
    Leuke foto,s trouwens.

Liefs
  14. Willem en joke:
    5 januari 2013
    mooi dat het je nu al zo goed bevalt hopen dat dat zo blijft we volgen je verhalen met plezier groet joke en willem
  15. Marian van Gogh:
    5 januari 2013
    Wow, je verdient wat je uitstraalt. Wel heel bijzonder zo'n overgang naar die andere wereld, maar je verhaal lezend is het net alsof het al heel gewoon is. Zoals je moeder al zei: Je bent gewoon Afrikaans....
    Trouwens met dit soort verhalen en berichtjes lijkt het alsof je heueueul dichtbij bent. Gelukkig dan maar. Op naar je volgende verhaal! Knufs Marian:-) xxx
  16. Frits:
    Hoi Bianca,
    Ik kan je nog wel alle goede voor 2013 wensen, maar volgens mij heb jij het record voor wat dat betreft verbroken...... Binnen 4 dagen heb jij alles al binnen lijkt het wel. Komt je toe meid. Hopelijk gaat het voor de rest van je tijd daar net zo goed als de eerste 2 dagen. Maar indenk dat het niet anders kan. Trouwens ik had gisteravond nog met die Richard gebeld, dat jij vandaag nog echt niet kon werken omdat je kerstvakantie er pas a.s. Maandag opzit. Vandaar dat hij je ook gewoon liet liggen... Haha.
  17. Frits:
    Oeps verkeerde toetsie.......

Dus nog even verder.

Bianca ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag. Succes (maar dat lukt je wel). En tot......
    XFrits
  18. Jeanet:
    6 januari 2013
    Hoi Bianca,
    Wat fijn dat alles goed is verlopen. En dat schrijven van jou heerlijk, het is net of we er bij zijn, vooral zo doorgaan, haha. Anneke respect voor je dat je toch naar Bianca gaat top, je gaat er vast van genieten.
    geniet en koppie d'erbij houden xxxies circus Dekker
  19. Erik:
    6 januari 2013
    Hai, Oh wat een goed begin. ik was Afrika wel een beetje kwijt , 22 jaar na Lesotho, maar wat komt het hard terug. Ik hoop dat je tijd net zo goed blijft als het gestart is.
    Ach en Mac Donald, the afromatic, dat went veel te snel. Soms mis ik Mè Debra, de mijne in Lesotho toch ook nog.
    Veel liefs en ook nog eens lekker werken he!

groet Erik
  20. Algret:
    7 januari 2013
    moi bianca, ik heb je eerste reisverslag gelezen daaruit blijkt dat het goed bevalt daar in dat verre afrika. je moeder zal nog wel raar opkijken als ze landen op dat stuk grasveld ver van huis. doe kalm aan daar ( zal wel lukken als ik het verhaal zo lees) en pas goed op jezelf. gr. algret
  21. Marijke:
    7 januari 2013
    jemig bianca..ziet er super uit!

en een mooi stekkie om te wonen..krijg je nadien niet een narekening omdat je luxer kon wonen ;-) ??

fijn dat je goed aangekomen bent.....lees al dat je een halve afrikaan bent...wel gewoon terug komen naar nederland he?!

voor je eerste werkdag: alvast veel werkplezier toegewenst!
  22. Diny Huijbregts:
    Hoi Bianca,

Wil je een hele fijne tijd wensen daar in ver weggiestan!!!

Groetjes van Diny ( collega) van je moeder.
  23. Bianca:
    8 januari 2013
    wat leuk dat jullie allemaal reageren! vind het erg leuk om jullie reacties te lezen! ook ff wat van de andere kant, ipv alleen maar ik die info verstuurt haha..... mijn volgende reisblog komt er aan, want jemig wat een hel van een weekend heb ik gehad, ik ben al ff goed getest hier, maar zoals ik zei; dat verhaal komt eraan! Maak je verder over mij geen zorgen, t gaat goed! Matthijs daarentegen heeft vannacht z'n pink gebroken tijdens het werk, (toen ie op enter drukte van de computer, nee geintje) een balk erop gevallen. Maar voor de mensen die hem zien, geef m ff een kus! :) toedels!
  24. Henk:
    8 januari 2013
    Moi Bianca, prachtig verslag! Geniet ervan, maar dat zal wel lukken. Geweldig dat oen moegie ok kom, 't wordt echt nog een echte Prije!!