Ben ik dan nu geslaagd?!!!

12 januari 2013 - Lilongwe, Malawi

Tijd voor een nieuwe update, ik blijf jullie op de hoogte houden van dingen die gebeuren, en er gebeurt nogal veel…..

Ik was van de week een keer een dag niet lekker. Gister heel moe, misselijk en niet fit. Heb Richard een sms gestuurd dat ik niet op het werk zou komen. Hij was bezorgd en heeft me op laten halen door een collega Joe. Die heeft me meegenomen naar het ziekenhuis om bloed te prikken; testen op Malaria. Dat is het eerste wat ze hier doen. Ik viel bijna in slaap in de wachtkamer in het ziekenhuis. Kreeg de uitslag; geen Malaria. Gelukkig. Blijkbaar gewoon griep, dokter zei dat ik rust moest nemen en goed moest eten. Hij kon zich mij nog wel herinneren van de keren dat ik met Anne naar het ziekenhuis was geweest, dus hij zei dat het hem niks verbaasde dat ik zo moe was. Het was een intensieve week.

Overdag wat geslapen, waarna ik wel wat opknapte. ’S Avonds samen met Anne Indisch eten gehaald om de hoek, en toen naar bed, was kapot. In bed merkte ik al snel dat het mis ging. Diarree, misselijk en zweten! Heen en weer lopen naar de wc, en heel veel water gedronken. Geen idee wat het was, maar kon er tot deze ochtend toch niks aan doen. Dus geprobeerd tussen het heen en weer rennen naar de wc door, om wat te slapen.

Vandaag kwam Anne bij me checken en vroeg wat er met me aan de hand was. Heb haar verteld dat ik me extreem moe voel, buikpijn, misselijk, diarree en geen helemaal geen eetlust. Ze wist het meteen; je hebt Giardia. Ze vertelde me dat het een darmparasiet is. De symptomen van een Giardia-infectie komen 1 op 1 overeen met wat ik heb, dus de zelf gestelde diagnose zal wel kloppen. Ze is zo snel ze kon naar de winkel gereden voor medicatie. 4 tabletten met de meest ranzige smaak die je je kan bedenken; ik weet niet hoe levertraan smaakt, maar ik zou bijna zin krijgen in een lepeltje of 2 om de smaak van deze tabletten weg te spoelen.

Anne vertelde me dat ze het vaak gehad heeft. 60% van vrijwilligerswerkers krijgt het, je kan het van van alles krijgen. Zwembadwater, niet goed gewassen eten, een ander besmet persoon. Noem maar op.  En lucky me; ik heb het natuurlijk in week 1 van mijn verblijf! Jottem Joechei!

Ik heb ff gegoogled en ik denk zelf idd ook dat het Giargia is. Een ding dat de Giardia parasiet doet is je lichaam ervan weerhouden om ijzer op te nemen via het darmstelsel, waardoor je je moe voelt. En het veroorzaakt misselijkheid, diarree en wat buikpijn. Eigenlijk voel ik me nu een beetje zoals in het ziekenhuis in februari afgelopen jaar, maar dan zonder de pijn gelukkig.

Ik heb nu medicatie en ORS (Oral Rehydration Salts) en het moet nu vandaag en morgen al beter worden. Zo niet dat ga ik nog weer naar het ziekenhuis om me te laten nakijken.

Ik wilde dit verhaal nog even met jullie delen, maar ik zeg erbij maak je geen zorgen, ik ben in goede handen. Ik ben nu erg blij dat ik heb doorgezet en bij Anne ben blijven wonen. Ze is helder, en zorgt goed voor me. Met haar gaat het prima. Ze heeft er weer zin in, werkt, sport, eet en is vrolijk. Ik heb voor haar gezorgd en nu zorgt zij voor mij. Ik kan nog veel van haar reiservaringen leren en ben ondanks alles toch erg blij dat ik haar heb leren kennen en bij haar woon.

We hebben nu sinds een paar dagen weer stromend water dus ik ga zo genieten van een lekkere douche en dan weer proberen wat te slapen. Hou jullie op de hoogte! Als je wil mag je ook altijd smsen, whats appen of skypen hoor!

Er zit op dit moment nog maar 1 vraag in mijn hoofd…. Zou ik dan nu eindelijk geslaagd zijn voor de “welkom-in-Malawi-test”??

Kus BIanca

1. Mam en Pap:
    12 januari 2013
    Voor mij ben je zeker geslaagd maar blijf vooral aan jezelf denken.
  2. Jenifer:
    Beterschap !
  3. Angelique:
    Scheterbap!!!en denkanoezelf!x
  4. Wilma van den Bergh-Fieten:
    12 januari 2013
    Bianca, je bent zeker geslaagd, twijfel maar niet , want anders slaap je daar misschien niet van. ha ha
    Zorg goed voor jezelf. (doe je al.. )
  5. Matthijs:
    12 januari 2013
    FF volhouden, en denk daarbij aan de leuke dingen die je te wachten staan!
    xxx
  6. Hetty:
    12 januari 2013
    Nog steeds leuk daar?????
  7. Marijke:
    beterschap...
    hierna:
    - hopelijk zelf niet weer ziek worden
    - anne ook beter blijft gaan
    - flink genieten!!
  8. Erik:
    Hoi Bianca,
    even 3 dagen de verslagen niet bijhouden, geeft ineens weer een zeer kleurrijk beeld van donker Afrika. We gaan er maar van uit dat je het ergste dan meteen gehad hebt.
    Zorg dat je goed beter wordt des te meer kan je genieten van de andere dingen die nog gaan komen.

Ajuus Erik
  9. Ria:
    hey bianca
    dat is hetzelfde wat Leona had toen ze 1 jaar was. een mega vies drankje is het. vanaf nu kan het alleen maar leuker worden je hebt alles wel gehad nu.

xxxxxx
  10. Melanie:
    13 januari 2013
    Pff.. Nou Bianc.. Met vlag en wimpel geslaagd en ik hoop dat je nu écht alles gehad hebt! Kus
  11. Femia:
    Hoi Bianca,
    hartstikke leuk die verhalen van je. Ik lees ze allemaal.
    Je maakt zo nog meer mee dan bij ons op school. Geniet er ook nog van.
    groetjes femia
  12. Oompie Bert:
    Nichie,
    Het lijkt erop dat je in de afgelopen 2 weken meer beleefd hebt dan in het afgelopen jaar in Hoogeveen en het lijkt er ook op dat je je er heel goed doorheen geslagen hebt. Ben trots op je, maar probeer je nu ook een poosje om er een "normaal" verblijf van te maken?
    Geniet, maar denk (vooral) aan jezelf.
  13. Marian van Gogh:
    13 januari 2013
    Gefeliciteerd...je bent door naar de volgende ronde, waarin genieten van mens en dier centraal staan. Parasieten zitten heul toevallig niet in de volgende ronde, dus dat tref je dan maar weer...hahaha. Knufs van hier en Sven Kramer is weer Europees kampioen:-) xxx
  14. Frits:
    14 januari 2013
    Bianca
    100% geslaagd natuurlijk. Zo'n bikkel zoals jij....
    Tis me toch wel wat hoor wat je allemaal mee kunt maken buiten Hoogeveen in zo'n korte tijd (en je mag nog zo lang.... haha). Gelukkig ben je erg positief en zie je het allemaal nog zitten. Menigeen zou al de pijp aan Maarten hebben gegeven. Maar jij "knokt" je wel door "alle ellende" heen.
    Heul veul succes de komende tijd en ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag.
    Frits
  15. Jeanet:
    14 januari 2013
    Kan niet missen je bent helemaal geslaagd. Al hadden we je wel een andere ontgroening toegewenst......
  16. Jessica Akse:
    17 januari 2013
    Hoe is het nu met je,
    Je hebt alweer genoeg mee gemaakt.
    Heel veel succes en de groetjes van de meiden klas 4.
    Groetjes Jessica Akse